arvid@sifo.no

Søk:
SIFO > Pressemeldinger

Pressemeldinger

16.02.2015

Eldre ikke mer sårbare forbrukere

- ny SIFO-rapport

Eldre mennesker er mer økonomiske og mer miljøvennlige enn yngre. Dårlig tid, manglende økonomisk sans og dårlige regneferdigheter gjør unge mennesker sårbare i forbrukerrollen, ifølge en studie fra Statens institutt for forbruksforskning. 

Les mer

02.06.2014

Telefonsalg – lite populært blant forbrukere, men viktig for næringen

1. juni 2009 trådte ny markedsføringslov i kraft. En SIFO-evaluering av den nye loven viser at forbrukerne fortsatt ikke er fornøyde.
Les mer

01.04.2014

De alminneliggjorte skjermene

Ny SIFO-rapport om bruk av smarttelefoner og nettbrett
De siste 5-6 årene har vi sett en eksplosjonsartet utbredelse av smarttelefoner, nettbrett og app’er, og en revolusjon i antall bruksområder for disse teknologiene. Smarttelefoner (spesielt) benyttes på stadig flere områder og knyttes i sterkere grad til brukeren, både funksjonelt, kroppslig og følelsesmessig.
Les mer

19.03.2014

Telefonbransjen – ikke fornøyd med den nye Markedsføringsloven

En kartlegging av telefonbransjens syn på egen virksomhet viser at de er svært opptatt av å opptre seriøst og følge offentlige lover og bestemmelser.
Les mer

09.12.2013

Ny SIFO-bok: Hinsides symbolverdi

I boken Hinsides symbolverdi – materialiteten i forbruket får vi et innblikk i en rekke hverdagslige forbrukerprodukter; fra gulrøtter og kålrøtter, søppelposer, klær og gaver, til terrassevarmere, møbler, og nanoteknologi. Boken ser på samspillet mellom produkters objektive egenskaper og deres kulturelle plassering, og viser dermed til en sterk tradisjon i norsk forbruksforskning, nemlig fokuset på produkters bruksverdi.
Les mer

Nyhetsarkiv Abonnere på nyheter Pressearkiv
Forbruksforskningsinstituttet SIFO Postboks 4 St Olavs Plass, 0130 Oslo - Sandakerveien 24 C, Bygg B
tlf: 22 04 35 00 - faks: 22 04 35 04 sifo@sifo.no - Informasjonssjef: Berit N. Fjeldheim